Needie Paddie: menstruatieproducten voor elke vrouw
12% van Vlaamse meisjes tussen 12 en 25 jaar heeft wel eens te weinig geld om menstruatieproducten te kopen. Omdat menstruatieproducten voor elke vrouw toegankelijk zouden moeten zijn, lanceerde onze alumna Caroline samen met twee vriendinnen ‘Needie Paddie’: een solidariteitsproject dat tot doel heeft sanitair materiaal in te zamelen en uit te delen aan vrouwen in nood.
Vrouwen geven over hun hele leven ongeveer 5780 euro uit aan menstruatieproducten. In realiteit is dat bedrag berekend op slechts 35 jaar, aangezien vrouwen gemiddeld zo lang maandelijks menstrueren. Dat bedrag kan snel verdubbelen als we bijkomende zaken zoals verse lakens, medicatie, lekvrij ondergoed en kruidenthee of gember – die de bloedsomloop stimuleren – meetellen.
In Belgïe hebben heel wat vrouwen weinig tot geen middelen om menstruatieproducten te kopen. 12% van de Vlaamse meisjes tussen 12 en 25 jaar heeft te weinig geld om menstruatieproducten te kopen, blijkt uit een verslag uit 2020 van Caritas Vlaanderen. In Wallonië zegt 3 op de 10 geregeld financiële problemen te ondervinden bij het aankopen van menstruatieproducten, volgens een onderzoek van Synergy Wallonie.
Om bovenstaande problematiek in België tegen te gaan richtte onze 20-jarige alumna Caroline samen met Anaïs en Shahad Needie Paddie op. Iedereen kan bijdragen aan het project door een schenking van maandverbanden of tampons te doen in de daarvoor bestemde Needie Paddie-doos.
Needie Paddie in volle bloei
Caroline ondernemend noemen, is een understatement. Naast haar studies in Psychologie aan de VUB, vertrok ze in 2019 via TADA naar de Verenigde Staten voor het Women2Women-project. Het project heeft tot doel jonge meisjes vanuit de hele wereld te emanciperen tot ondernemende vrouwen. Daarvoor worden ze tien dagen lang ondergedompeld in workshops en inspirerende talks, maar krijgen ze ook de tools en bijstand om een eigen project uit de grond te stampen.
Aan de andere kant van de wereld ontmoetten Caroline, Anaïs en Shahad elkaar en staken ze de koppen bij elkaar om een project uit te denken dat ze in België zouden uitwerken. Het trio heeft er niet te lang over moeten nadenken: de toegankelijkheid van menstruatiemateriaal voor vrouwen uit alle uithoeken van de samenleving is een lang bestaande problematiek. Het is een probleem dat elke vrouw raakt en tegelijk haalbaar is om aan te pakken in samenwerking met andere organisaties. Vrouwen die de middelen niet hebben om maandverband en tampons te kopen – ofwel vrouwen ‘that needie a paddie’ – op weg helpen, is dus de missie.
Bij hun terugkeer in België vonden de meisjes hun mentor Avi, die hen op hun beurt in contact bracht met het Young Changemakersproject van Ashoka. Daar stelden ze zich met hun project kandidaat voor en werden ze geaccepteerd. Hun nieuwe status van ‘Young Changemakers’ leidt hen tot op vandaag naar heel wat nieuwe kansen. Zo krijgen de meisjes tal van mogelijkheden om te netwerken, nieuwe mensen en organisaties te leren kennen, en podcasts en interviews op te nemen. Stap voor stap kunnen ze op die manier hun project meer en meer uitbreiden. Maar hoe gaat het Needie Paddie-project nu precies in zijn werk? Hoe verzamelen en verspreiden de meisjes het nodige menstruatiemateriaal?
De Needie Paddie-doos
Om menstruatieproducten te verzamelen, creëerden de meisjes hun eigen Needie Paddie-doos. De bedoeling is om samen te werken met verschillende organisaties die de felrode doos blootstellen aan hun medewerkers en die zo aansporen om hun bijdrage aan het project te leveren. Aangezien het Coronavirus in 2020 roet in het eten gooide, begon de verzameling wat moeizaam. Toch is de actie erin geslaagd heel wat succes te vergaren. Voorbeelden van organisaties die intern een Needie Paddie-doos hebben geplaatst zijn Ashoka, Impact House, Capital vzw, TADA, Brusselse scholen enz.
Aangezien het project in zijn prille beginfase zit, is de zoektocht naar meer organisaties nog volop op gang. Wil jij ook plaatsmaken voor een Needie Paddie-doos? Neem hier contact op. De meisjes staan open voor zowel lange-als korte termijn projecten. Bij het eerste blijft de doos staan tot ze vol is, bij het laatste staat ze er een beperkte tijd. In dat geval is er het resultaat meestal wel sneller zichtbaar, aangezien mensen weten dat ze slechts een gelimiteerde tijd hun bijdrage kunnen leveren.
Het doel is om een workflow te vinden waarin producten verzameld en herverdeeld worden op een constante basis. Op dit moment ligt de focus dus voornamelijk nog op verzamelen, zodat het trio daarna via organisaties in contact kan komen met vrouwen die de steun kunnen gebruiken. Ideaal kunnen ze op termijn Needie Paddie uitbreiden van Brussel naar heel België. Het doel binnen 10 jaar? “In een maatschappij leven waarin de prijs van menstruatieproducten veel lager is,” stelt Caroline.
Meer weten of ook interesse om een Needie Paddie-doos een plekje te geven? Contacteer Needie Paddie hier.